دلائل وهابيان در تحريم سفر براى زيارت قبور اولیای دین چیست؟
♥♥♥پـــــــرســـonــــtiــــesـــquـــش♥♥♥ __♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__ __♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__ __♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__ دلائل وهابيان در تحريم سفر براى زيارت قبور اولیای دین چیست؟ __♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__ __♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__ __♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__ ♥♥♥پـــــــاســـــerـــــswـــــanـــــخ♥♥♥ __♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__ __♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__ __♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__ وهابيان به حسب ظاهر، اصل«زيارت» پيامبر را تجويز مى كنند ولى هرگز «مسافرت براى زيارت قبور» را جايز نمى دانند. محمّد بن عبدالوهاب در رساله دوم از رسائل «الهدية السنيّه» چنين مىنويسد: «تُسَنُّنْ زيارَةُ النَّبِي إلّا أَنَّه لايُشدُّ الرَّحلُ إلّا لِزيارَةِ الْمَسْجِدِ والصَّلاةِ فِيهِ...»؛زيارت پيامبر صلی الله علیه و آله مستحب است، ولى مسافرت جایز نیست مگر برای زیارت مسجد و نماز گزاردن در آن. دليل مهم آنان براى تحريم زيارت، حديثی است كه در صحاح نقل شده است که راوى آن ابوهريره است. وی مى گويد، پيامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «لاتُشَّدُ الرِّحالُ إلّا إلى ثلاثَةِ مساجدَ: مَسجدى هذا، وَمَسْجِد الحرامِ، ومسجِد الأقصى»؛بار سفر بسته نمى شود مگر براى سه مسجد؛ مسجد خودم، مسجد الحرام و مسجد اقصى. متن اين حديث به دو صورت ديگر نیز نقل شده است: الف):«إنّما يُسافَر إلى ثلاثِة مَساجدَ، مَسْجِدِالكعبة، ومسجدى، ومسجد ايليا». ب):«تُشَدُّ الرِّحالُ الى ثَلاثة مَساجِدَ ...».[1] در اين كه اين حديث در كتابهاى صحاح وارد شده، جای مناقشه نیست، ولى آنچه در این میان مهم است «فهم مفاد» حديث است. اگر فرض كنيم متن حديث این چنين باشد، «لاتُشَدُّ الرِّحالُ الّا الى ثَلاثَةِ مَساجِدَ ...» در این صورت به طور مسلم، لفظ «الّا» استثنا خواهد بود که خود نیازمند«مستثنى منه» است؛ لذا باید امری را در تقدیر گرفت که البته قبل از مراجعه به قرائن، مىتوان مستثنى منه را به دو صورت در تقدير گرفت: 1- «لاتُشدُّ الى مسجدٍ مِنَ الْمَساجِدِ إلّا ثلاثةُ مَساجِدَ ...». 2- «لاتُشَدُّ الى مَكانٍ مِنَ الأَمْكِنَةِ الّا الى ثلاثةِ مَساجِدَ ...». درك مفاد حديث بستگى دارد كه يكى از اين دو تقدير را برگزينيم. هرگاه مفاد حديث، فرض اول باشد، در اين صورت بايدگفت: به هيچ مسجدى از مساجد، بار سفر بسته نمى شود مگر به سه مسجد مذکور، نه اين كه «شد رحال» براى هيچ مكانى، ولو اینکه مسجد نباشد جايز نباشد؛ لذا هرگاه كسى براى زيارت پيامبران و امامان و انسانهاى صالح، بار سفر ببندد هرگز مشمول نهى حديث نخواهد بود؛ زيرا موضوع بحث، عزم سفر براى مساجد است و از ميان تمام مساجد، اين سه مسجد استثنا شده است و اما عزم سفر براى زيارت مشاهد كه از موضوع بحث بيرون است،داخل در نهى نخواهد بود. اما اگر مفاد حديث فرض دوم باشد، در اين صورت تمام سفرهاى معنوى، جز سفر به اين سه نقطه ممنوع خواهد بود، خواه سفر براى زيارت مسجد باشد، يا براى زيارت نقاط ديگر. اما با قرائن قطعى، روشن و ثابت مى شود كه مفاد حديث بر فرض صحت سند، همان اوّلى است: الف) مستثنى، «مساجد سه گانه» است، از آنجا كه استثنا، استثناى متصل است به يقين مستثنى منه لفظ «مساجد» خواهد بود نه «مكان».[2] ب) اگر هدف ممنوع ساختن تمام مسافرت هاى معنوى باشد، حصر صحيح نخواهد بود؛ زيرا در اعمال حج، حجاج براى«عرفات»، «مشعر» و «منا»، شد رحال می کنندو بار سفر مى بندند، اگر بنا بر این باشد که مسافرت مذهبى تنها به این سه موضع جایز است؛ چگونه سفر به اين نقاط سه گانه جايز خواهد بود؟! ج- مسافرت براى جهاد در راه خدا و آموزش علم و دانش و صله رحم و زيارت والدين؛ از جمله مسافرتهايى است كه در آيات و روايات بدانها تصريح شده؛ مانند اين آيه كه مى فرمايد: «فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِى الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ اذا رَجَعُواالَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»؛[3 ] چرا از هر قبيله اى گروهى كوچ نمى كنند كه دين را بياموزند وقبيله خود را پس از بازگشت، بترسانند شايد آنان بترسند. محققان بزرگ، حديث را به گونه اى كه گفتيم، تفسير كرده اند: غزالى در كتاب«احياء العلوم» مى گويد: «قسم دوم از مسافرت اين است كه براى عبادت مسافرت كند؛ مانند مسافرت براى جهاد و حج و زيارت قبور پيامبران و صحابه و تابعان و اوليا. زيارت هر كس در حال حيات مايه تبرك باشد، در حال ممات نيز تبرّك است و شدّ رحال براى اين اغراض اشكالى ندارد و با حديثى كه شدّرحل را به غير از سه مسجد جايز نمى داند، منافاتى ندارد. زيرا موضوع در آنها مساجد است و چون ديگر مساجد از نظر فضيلت يكسان مى باشد، گفته شده است كه مسافرت براى آنها جايز نيست و اگر از مساجد صرف نظر كنيم، زيارت انبيا و اوليافضيلت دارد، هر چند داراى درجات و مراتب مىباشند».[4] بنابر اين آنچه مورد نهى است، «شدّ رحال» به مسجدى غير از مساجد سه گانه است، نه شدّ رحال براى زيارت و ياامور معنوى ديگر. تذكر نكته اى را ناگزيريم و آن اين كه اگر پيامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله مى فرمايد: «به غير آن سه مسجد بار سفر بسته نمى شود»، مقصود اين نيست كه «شدّ رحال» براى غير آنها حرام است، بلكه مراد اين است كه آنها ارزش آن را ندارند كه انسان براى آنها بار سفر ببندد و رنج را بر خود هموار سازد و به زيارت آنها برود، زيرا غير اين سه مسجد، از نظر فضيلت چندان تفاوت چشم گيرى ندارند و مساجد جامع جهان يا مساجد محله، و يا مساجد قبيله همه از نظر ثواب، رتبه مساوى دارند، ديگر«لزومى ندارد» كه انسان با بودن مسجد جامع در نقطه نزديك، بار سفر براى مسجد جامع در نقطه دور ببندد. نه اينكه اگر يك چنين كارى انجام داد، كار او«حرام و معصيت» است. گواه مطلب فوق اين است كه نويسندگان صحاح و سنن نقل كرده اند: پيامبر گرامى صلی الله علیه و آله و صحابه روزهاى شنبه به مسجد قبا مى آمدند، و در آن مكان مقدس نماز مى گزاردند. بخارى در صحیح خود نقل كرده: «إنّ النَّبِىّ كانَ يَأتي مَسْجِدَ قباءَ كُلَّ سَبتٍ ماشِياً وَراكباً وإنَّ ابْنَ عُمَر كانَ يفْعَلُ كَذلِك»؛[5]پيامبر گرامى صلی الله علیه و آله ، در هر شنبه، پياده و سواره براى زيارت مسجد قبا مى آمدند و فرزند عمر نيز چنين مى كرد». طى مسافت براى گزاردن نماز، در يكى از مساجد، آن هم بدون كوچكترين شائبه ريا، چگونه مى تواند حرام و منهى عنه باشد؟ اگر نماز گزاردن، در مسجد مستحب باشد، پس بايد مقدمه آن نيز همان رنگ و خصوصيت را به خود بگيرد». __♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__ __♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__ __♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__♥♥__