بر اساس روايات بسيار زيادي كه در منابع معتبر شيعه و سني در مورد ظهور مبارك حضرت مهدي عليه السلام آمده است, ترديدي نيست كه انقلاب و حركت ظهور آن بزرگوار بعد از فراهم شدن مقدمات و آمادگيهاي منطقه اي و جهاني از مكه ي معظمه آغاز مي شود.
و طبق بيان روايات, در سطح جهاني, نبردي سخت بين روميان (يعني: غربيها) و بين تركان و يا هواداران آنها كه ظاهرا روسها باشد به وجود مي آيد كه سرانجام به جنگ جهاني منجر مي گردد.
اما در سطح منطقه, دو حكومت هوادار آن حضرت در سرزمين ايران و يمن تشكيل خواهد شد كه ياران ايراني حضرتش - صاحبان پرچمهاي سياه - مدتي قبل از
ظهور, حكومت اسلامي خويش را بنياد نهاده و درگير جنگي طولاني مي شوند كه سرانجام- طبق بعضي از روايات و نظريه ي برخي از دانشمندان - در آن پيروز مي گردند. " 1 ".
و آنگاه بعد از مدتي كه زمان آن در روايات مشخص نشده است, اندكي پيش از ظهور آن بزرگوار, در بين ايرانيان دو شخصيت انقلابي با عنوان: سيدخراساني, رهبر سياسي, و شعيب بن صالح, فرماندهي نظامي او, ظاهر شده و ايرانيان تحت رهبري اين دو تن, نقش مهمي را در حركت ظهور آن حضرت ايفاء خواهند نمود.
بنابراين, براساس روايات وارده, حكومت زمينه سازان ايراني به دو مرحله ي مشخص تقسيم مي شود: مرحله ي اول, آغاز نضهت آنان به وسيله ي مردي از شهر مقدس قم خواهد بود كه قيام بي سابقه ي وي سرآغاز امر ظهور مهدي عليه السلام است, چه آنكه روايات شريفه گوياي اين مطلب است كه آغاز نهضت آن حضرت از ناحيه ي مشرق زمين است . " 2 ".
همچنين از برخي روايات و شواهد و قرائن موجود در منابع شيعه و سني, چنين استفاده مي شود كه مدتي قبل از ظهور مبارك حضرت مهدي عليه السلام و پيش از خروج خراساني, مردي از دودمان اهل بيت عليهم السلام, در ايران قيام مي كند و پرچم هدايت را از سرزمين شرق و خراسان به اهتزاز درمي آورد و رژيم 2500 ساله ي پادشاهي را سرنگون مي سازد, و ايران را از شر ابرقدرتها نجات مي دهد, و حكومتي بر اساس آرمانهاي اسلامي تشكيل مي دهد, و به طور طبيعي زمينه ي حكومت واحد جهاني اسلام و ظهور حضرت مهدي عليه السلام را فراهم مي آورد و در دوران حكومت چند ساله ي خويش درگير جنگي نابرابر مي شود....
و گرچه رواياتي كه در مورد حركت انقلابي اين سيد بزرگوار در كتب روائي شيعه و سني وارد شده, تا اندازه اي محدود و مختصر, و متأسفانه عبارات و الفاظ برخي از آنها كه از منابع اهل سنت نقل شده است, مضطرب, و مشوش و اشتباه برانگيز است كه بر خروج سه انقلابي ايراني كه پيش از ظهور مبارك حضرت مهدي عليه السلام در صحنه ي سياست
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
پاورقي
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
1- تجزيه و تحليل اين مطلب را در روايات آينده, ذيل حديث هفتم بخوانيد
2- به بخش دوم كتاب, تحت عنوان: قيام زمينه سازان دولت مهدي عليه السلام از مشرق آغاز مي شود مراجعه فرمائيد
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
ايران ظاهر مي شوند, دلالت مي كند, ولي با اين همه از مجموع آنها خروج سيدي بزرگوار از نوادگان اهل بيت عليهم السلام كه پيشاپيش ظهور حضرت مهدي عليه السلام در ايران قيام خواهد نمود و قيام او يكي از نشانه هاي بارز ظهور خواهد بود, به خوبي استفاده مي شود.
به هرحال, جريان خروج, و قيام پر جوش و خروش اين سيد بزرگ انقلابي كه به تفصيل بعد از نقل حديث هفتم در همين بحث در آينده ي نزديك خواهد آمد, چنين است كه:
وي بر اثر مشاهده ي ظلم و ستم فرمانروايان ظالم و خلافكاريهايي كه بر خلاف مصالح مسلمين در ايران انجام مي شود به انقلابي عظيم و وسيع و گسترده و همه جانبه دست مي زند و سرانجام بر اثر مقاومت و استقامتي كه از خود نشان مي دهد, با كمك و مساعدت جمعي از مردم مؤمن و متدين ايران به پيروزي مي رسد و زمام امور كشور را به دست مي گيرد.
و چون هدفي عالي دارد و مقصدش ترويج دين و ترقي اسلام است ابرقدرتها و طاغوت صفتها و جبارمسلكان از پيروزي و انقلاب اسلامي وي احساس خطر مي كنند و از چهار گوشه ي جهان همه ي تبليغات تبليغ چيان استعمار عليه وي متمركز مي گردد.
ولي وقتي كه ديدند تبليغات سوء آنان همه نقش برآب مي شود, حكام خود فروخته ي بغداد را به جنگ با او وادار مي كنند تا مگر بدين وسيله بتوانند از انقلاب اسلامي وي جلوگيري نمايند, و او نيز مردانه وارد ميدان مي شود و مي جنگد و مبارزه مي كند تا اينكه سرانجام پس از چند سال جنگ و مبارزه و دفاع از حريم كشور اسلامي خويش, دعوت حق را لبيك مي گويد و از دنيا مي رود. " 1 ".
آنچه تا بدينجا گفته شد, خلاصه اي بود از مرحله ي اول حكومت زمينه سازان در ايران, طبق برداشتي كه از مجموع روايات و شواهد و قرائن در اين باره مي توان داشت. " 2 ".
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
پاورقي
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
1- در حديثي آمده است كه: پيش از ظهور مهدي عليه السلام مردي از خاندان او از مشرق زمين قيام مي كند... و متوجه بيت المقدس مي شود و پيش از آنكه به آنجا برسد مي ميرد! (عقدالدرر, ص 129)
2- جهت آگاهي بيشتر به بخش دوم در موضوع قيام زمينه سازان, تحت عنوان: (انقراض دولت شاهنشاهي در ايران) مراجعه فرمائيد
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
و اما مرحله ي دوم, ظاهر شدن دو شخصيت موعود به عنوان سيدخراساني, رهبر سياسي, و شعيب بن صالح فرمانده نظامي اوست كه در بسياري از روايات از اين دو شخصيت با همين اسم و عنوان ياد شده است.
روايات, بيانگر اين است كه ظاهر شدن خراساني و شعيب در اثناي جنگ ايرانيان به وقوع مي پيوندد, به گونه اي كه آنها در اثر طولاني شدن جنگ, سيدخراساني را به عنوان سرپرستي امور اجتماعي و سياسي خود برمي گزينند, و زماني كه وي رهبري ايرانيان را پذيرفت, با ايجاد وحدت كلمه در صفوف نيروهاي مسلح, سردار رشيد خود شعيب بن صالح را به عنوان فرماندهي كل نيروهاي مسلح, تعيين مي كند.
آنچه از مجموع روايات استفاده مي شود اين است كه: اين دو شخصيت از ياران فداكار حضرت مهدي عليه السلام بوده و مقارن ظهور مبارك آن حضرت از ايران ظاهر مي شوند و در نهضت ظهور حضرتش شركت مي جويند و لشكريان متجاوز سفياني را شكست مي دهند و براي آزادي قدس رهسپار بيت المقدس مي شوند.
نكته ي قابل توجه اينكه: در تعدادي از روايات, زمان آخرين مرحله ي زمينه سازي ايرانيان كه متصل به ظهور حضرت مهدي عليه السلام است از هنگام خروج شعيب بن صالح تا زمان ظهور حضرت مهدي عليه السلام, مدت هفتاد و دو ماه تعيين گرديده است.
اما آنچه مشكل به نظر مي رسد شناخت مراحل ديگر حكومت زمينه سازان در فاصله ي بين آغاز حكومت آنان به وسيله ي مردي از اهل قم و بين خروج سيدخراساني و شعيب بن صالح است, كه اين, در حقيقت بخشي نامعلوم از سلسله روايات مربوط به زمينه سازان است. هر چند در برخي از روايات مانند روايت امام باقر عليه السلام, اشاره هايي در اين زمينه وجود دارد كه اين فاصله از عمر معمولي يك انسان فراتر نمي رود. " 1 ".
به هر حال آنچه از روايات اهل بيت عليهم السلام در اين باره در منابع و مآخذ
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
پاورقي
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
1- در ضمن حديثي از امام باقر عليه السلام آمده است كه فرمود: ...اگر من آن زمان را درك مي كردم خود را براي صاحب اين امر نگه مي داشتم . آنچه از اين فرمايش امام باقر عليه السلام فهميده مي شود اين است كه: فاصله ي بين خروج اهل مشرق و ظهور حضرت مهدي عليه السلام از عمر معمولي يك انسان بيشتر نخواهد بود. و العلم عندالله. (غيبت نعماني, ص 273, ح 50, باب - و بحارالانوار, ج 52, ص 243, ح 116
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
شيعه و سني نقل شده روايات فراواني است كه ما برخي از آنها را در گذشته در موارد متعددي در متن كتاب تقديم خوانندگان گرامي نموديم و برخي از آنها را در اينجا به عنوان نمونه مي آوريم, و در حد امكان به اندازه ي فهم قاصر خود مطالب مبهم آن را توضيح مي دهيم, و مسئوليت آنرا به عهده ي راويان و ناقلان اخبار مي گذاريم, و باز هم تكرار مي كنيم كه رواياتي كه ما در اينجامي آوريم, تنها به يك شخصيت انقلابي معين مربوط نمي شود, بلكه بين سه انقلابي ايراني مشترك است كه هويت يكايك آنها به طور دقيق مشخص نيست و انشاالله در مباحث آينده ويژگيهاي آنان بر همگان روشن خواهد شد.
و اكنون با در نظر گرفتن مطالب گذشته, براي اينكه تصوير روشني از آغاز و انجام قيام زمينه سازان و نقش صاحبان پرچمهاي سياه در دوران ظهور حضرت مهدي عليه السلام, داشته باشيم, به برخي از روايات وارده ي در اين موضوع كه بطور عموم بر نهضت زمينه سازان ظهور, از سرزمين ايران دلالت دارد, اشاره مي كنيم:
ولي پيش از آنكه روايات مربوطه را متذكر گرديم بايد توجه داشته باشيم, براي اينكه بتوانيم سخنان پيشوايان معصوم عليهم السلام را بطور صحيح درك كنيم لازم است خود را دقيقا قبل از وقوع جريان انقلاب, فرض نموده و قدم به قدم پا به پاي سخنان معصومين عليهم السلام پيش برويم, و در نظر داشته باشيم كه بيشتر رواياتي كه در اين باره آمده است بطور سربسته و مختصر, و برخي هم نوعي صراحت در آنها ديده مي شود و اينك روايات:
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄حديث اول:
►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
در يك حديث كوتاه و مختصري كه درباره ي انقلاب اسلامي ايرانيان و رهبر ديني آنان از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل شده روايتي بدين صورت آمده است:
بعث رسول الله صلي الله عليه و آله الي عمه العباس و الي علي بن أبي طالب عليه السلام فأتياه في منزل ام سلمه فقال فيما قال: فاذا غيرت سنتي يخرج ناصرهم من أرض يقال لها خراسان برايات سود, فلا يلقاهم أحد الا هزموه و غلبوا علي ما
في أيديهم حتي تقرب راياتهم بيت المقدس " 1 ".
پيغمبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله كسي را به دنبال عمويش عباس و پسرعمويش علي بن ابي طالب عليه السلام فرستاد, و آنها را خواست. و اين دو نفر در منزل ام سلمه به ديدار رسول خدا صلي الله عليه و آله آمدند. و پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله با آنها گفتگو نمود و در ضمن سخنانش در حالي كه روي سخنش با آن دو نفر بود چنين فرمود:
زماني كه سنت مرا تغيير دادند, يار و ياور اين خانواده از سرزميني كه آنرا خراسان مي نامند با پرچم هاي سياه قيام خواهد كرد هيچكس در موقع جنگ و نبرد با آنان روبرو نمي شود مگر آنكه آنها او را شكست مي دهند, و بر آنچه در دست دشمنانشان قرار دارد (از سلاح و غنائم جنگي و يا حكومت و سلطنت) چيره و غالب مي شوند, تا جائي كه سرانجام پرچمهاي آنان يعني: لشكريان و سپاهيانشان به بيت المقدس نزديك مي شوند.
اين حديث شريف كه از پيغمبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله نقل شده در حقيقت شرح حال قيام, و بيان اجمالي نهضت گروهي از مردم مؤمن و متدين و انقلابي ايران زمين, به رهبري مردم مصمم و شكست ناپذير است كه هر كدام از جمله هاي پر محتواي آن درخور دقت و امعان نظر و بيانگر يك واقعيت تاريخي از رويدادهاي سهمگين آينده پس از رحلت رسول خدا صلي الله عليه و آله در طول تاريخ و جهان اسلام است كه در پيرامون هر يك از آن رويدادهائي كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرموده است از ديگر امامان معصوم عليه السلام نيز ده ها و صدها حديث و روايت نقل شده و از مجموع آن نكات بسيار دقيق و مثبتي بدست مي آيد كه ما باندازه ي فهم قاصر و اطلاع ناقص خود آنها را توضيح مي دهيم.
نكته ي اول اينكه: رسول خدا صلي الله عليه و آله در اين حديث فرموده است: چون سنت مرا تغيير دادند يار و ياور اين خانواده از سرزميني كه آن را خراسان مي نامند با پرچمهاي سياه قيام خواهد كرد.
آنچه از اين جمله استفاده مي شود اين است كه: نخست پس از گذشت سالها از رحلت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و مسلمان شدن ايرانيان, در سرزمين خراسان يعني ايران, طاغوتيان زمان و زور مداران جهان در يك زمان خاص و دوران بخصوصي, مي كوشند
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
پاورقي
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
1- ابراز الوهم المكنون, ص 570 چاپ دمشق سال 1347 هجري حديث 59
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
تا با سفسطه بازي و دسيسه چيني و مغلطه كاري, و يا با زور و فشار و قلدري به كمك ايادي مرموز و دست نشاندگان مزدور خود در ايران قوانين آسماني قرآن كريم و برنامه هاي جاويد و جامع اسلام عزيز را تغيير دهند.
و چون آنان خود را براي تغيير دادن فرامين الهي و سنت پا بر جاي محمدي صلي الله عليه و آله در اين نقطه حساس جهان آماده مي كنند و دست بكار مي گردند در همان موقع و يا اندكي پس از آن, مردي وارسته و دلسوز و روشن ضمير, و انساني مؤمن و بيدار و آگاه و شجاع (كه البته در اين حديث بنام و نشان او اشاره اي نشده و بطور سربسته از نهضت او پيشگوئي شده است) از همين سرزمين خراسان, يعني: از ايران, بپا مي خيزد و قيام مي كند و در برابر توطئه گران قد علم مي نمايد, و فرياد برمي آورد و با فرياد خود مردم مسلمان ايران و جهان را بياري دين خدا فرامي خواند, و در نتيجه كساني هم دعوتش را اجابت مي نمايند و دور او جمع مي شوند كه شعارهاي مخصوص و ويژه اي دارند و شعارهايشان هم پرچم هاي سياه است. " 1 ".
و بالاخره بطور دسته جمعي, برهبري همان مرد دلسوز و وارسته قيام مي كنند و پس از مدت زماني در اثر مقاومت و استقامت و پايداري و مبارزه پي گير به پيروزي مي رسند و سرانجام زمام امور مملكت, و سرنوشت كشور اسلامي خود را به دست مي گيرند.
نكته ي دوم اين كه: رسول خدا صلي الله عليه و آله فرموده است: هيچكس در موقع جنگ و نبرد با آنان روبرو نمي شود, جز اينكه شكست مي خورد و ايرانيان بر آنچه كه در دست دشمنانشان قرار دارد غالب مي شوند
آنچه از اين جمله فهميده مي شود اين است كه: چون مردم مسلمان ايران, برهبري همان مرد دلسوز انقلابي به پيروزي رسيدند و زمام امور كشور اسلامي خود را بدست گرفتند طولي نمي كشد كه از طرف دشمنان دين و انسانيت جنگي بزرگ و ناخواسته بر آنها تحميل مي شود ولي آنان در برابر آن جنگ خانمانسوز و ويرانگر نيز مانند زمان پيش از پيروزي مقاومت مي كنند و از خود صبر و بردباري نشان مي دهند و در مقابل
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
پاورقي
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
1- چنانچه قبلا هم گفته ايم پرچم هاي سياه در روايات جزء شعائر شيعه و نشانه ي حركت انقلابي تشيع در ايران اسلامي است
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
دشمنان خود سر تعظيم و بندگي فرود نمي آورند و زير با ذلت نمي روند و سرسختانه مي ايستند و مردانه مي جنگند و مبارزه مي كنند, تا اينكه سرانجام دشمن خوار و زبون و آتش افروز جنگ را به شكست و ناكامي مي كشانند و بر اموال و غنائم, و ساز و برگ جنگي آنها مسلط مي شوند و دشمن را مأيوس و نااميد مي سازند.
و نكته ي سوم اين كه: رسول خدا صلي الله عليه و آله فرموده است: پرچمهاي سياه به بيت المقدس نزديك مي شوند. و اين جمله: نشانگر اين واقعيت است كه: ايرانيان پس از پيروزي در جنگ به منظور رهايي قدس و آزاد ساختن بيت المقدس و سرزمينهاي غصب شده ي اسلامي فلسطين براي سركوبي دولت غاصب, و غيرقانوني اسرائيل تجاوزگر, راهي بيت المقدس مي شوند تا اينكه خود را بدانجا رسانيده و سرزمينهاي غصب شده ي اسلامي را از چنگال ديو ستم و غول استعمار (يعني دولت تجاوزگر اسرائيل) بيرون آرند. و همانگونه كه مسئله ي جنگ و شكست دشمن, در رأس كار و برنامه ي انقلابي آنهاست آزادي قدس و فتح بيت المقدس نيز يكي از اهداف بزرگ سياسي آنان مي باشد. " 1 ".
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄
حديث دوم:
►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
علي متقي هندي, در كتاب كنزالعمال درباره ي برخي از حوادثي كه پيش از ظهور حضرت مهدي عليه السلام روي خواهد داد, خطبه ي بسيار مفصلي را از اميرالمؤمنين عليه السلام نقل كرده است كه در ضمن آن چنين آمده است:
ويح لفراخ فراخ آل محمد صلي الله عليه و آله من خليفة جبار عتريف مترف مستخف بخلفي و خلف الخلف, و بالله لقد علمت تأويل الرسالات, و انجاز العدات, و تمام الكلمات, و ليكونن من يخلفني في أهل بيتي رجل يأمر الله, قوي يحكم بحكم الله, و ذلك بعد زمان مكلح مفضح يشتد فيه البلاء و ينقطع فيه الرجاء, و يقبل فيه الرشاء فعند ذلك يبعث الله رجلا من شاطي دجله لأمر حزبه, يحمله الحقد علي سفك الدماء, قد كان في ستر و غطاء
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
پاورقي
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
1- هر يك از نكاتي كه ما با خامه ناتوان خود آن را توضيح داديم, خود به تنهائي حديث و روايتي جداگانه دارد كه درباره هر يك از آنها بطور مجمل, و يا مشروح از ائمه معصومين عليهم السلام روايت شده و ما نيز در فرصتهاي مناسب تا جائي كه ممكن بوده است به برخي از آنها اشاره نموده و در آينده نيز برخي از آنها را نقل خواهيم نمود
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
فيقتل قوما و هو عليهم غضبان شديد الحقد حران, في سنة بخت النصر, يسومهم خسفأ و يسقيهم كأسا مصيره سوط عذاب و سيف دمار . " 1 ".
واي بر فرزندان خاندان آل محمد صلي الله عليه و آله از پادشاه جبار فريبكار ستمكار اسرافكاري كه بر بازماندگان فرزندان من و فرزندان فرزندانم استخفاف مي ورزد و درباره ي آنها ظلم و ستم روا مي دارد.
بخداي بزرگ سوگند من به آينده ي جهان آگاهم و به آنچه در آن اتفاق خواهد افتاد اطلاع كامل دارم. (آگاه باشيد) بعد از من از ميان خاندان من مردي خواهد برخاست كه بفرمان خدا دستور دهد و بحكم خداوند حكم نمايد و او مرد قوي و نيرومندي است كه به دستور خدا عمل مي نمايد و بعد از زمان بسيار سختي قيام خواهد كرد كه مردم از دست ستمكاران در فشار و ناراحتي بوده و زشتيها و رسوائيها از هر سو دامنگيرشان گرديده و بلاها و شدائد بدانها روي آورده و اميدها نااميد گشته و رشوه خواري رواج داشته باشد.
در آن هنگام كه او برخاست مردي از كنار دجله (بغداد) بدستور حزبش برانگيخته مي شود كه قبلا در پشت پرده قرار داشته, و گمنام بوده و كسي او را نمي شناخته است, و دشمني و كينه توزي او را به كشتار و خونريزي (بيگناهان) وادار مي سازد, آن مرد خون آشام بكشتار مردمي دست مي زند كه بر آنها خشمناك و غضبناك و كينه توزي وي نسبت به آنها بسيار شديد است, چه آنكه آنها خواسته ي او را اجابت نمي كنند و در برابرش تسليم نمي شوند, و او طبق روش (بخت النصر) شهرهايشان را بر سرشان خراب مي كند و جام تلخي به ايشان مي چشاند, و سرانجام كار او نيز عذابي دردناك و پايان عمل ناروايش شمشير هلاكت است.
در اين حديث شريف كه قسمتي از يك خطبه ي مفصل مي باشد, علي عليه السلام با بياني رسا و شيوا هر چند با اشاره, از قيام مرد آزاده اي كه از دودمان پاك علوي است, و پيش از ظهور مبارك حضرت مهدي عليه السلام خواهد آمد, و هم چنين از پيدايش مرد ناپاك و جنايتكاري كه در بغداد به فرمان حزبي كافر از جايگاه جباران و ستمگران روزگار سر بيرون خواهد نمود, و بيگناهان را به قتل خواهد رسانيد و جنايت و وحشيگري را به
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
پاورقي
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
1- كنزالعمال ج 14 ص 594, 593 حديث 39679
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
اوج خود خواهد رسانيد, و شهرها را خراب و ويران خواهد ساخت, به مقدار كافي سخن گفته و بر اهل عناد و انكار حجت را تمام فرموده است, و اگر انسان عاقلي در اين اشاره تأمل كند نيازي به توضيح و تصريح نيست چه آنكه: العاقل يكفيه الاشاره.
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄حديث سوم:
►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
در ضمن رواياتي كه درباره ي قيام سيد خراساني و هدفهاي عالي آن مرد بزرگ از پيامبر عاليقدر اسلام روايت شده, روايتي بدينگونه آمده است:
عن عمرو بن مرة الجهني قال: قال رسول الله صلي الله عليه و آله لتخرجن من خراسان راية سوداء, حتي تربط خيولها بهذا الزيتون اللتي بين بيت لاها و حرستا, قال عمرو قلنا: ما نري بين هاتين زيتونة. قال: صلي الله عليه و آله سينصب بينها زيتونة حتي ينزلها تلك الراية, فتربط خيولها بها . " 1 ".
از عمرو بن مره جهني, روايت شده كه وي گفت: پيغمبر گرامي اسلامي صلي الله عليه و آله فرمود: بطور قطع و مسلم پرچم سياهي, از خراسان خارج خواهد شد تا اينكه وسائط نقليه (يا مالهاي سواري خود را به اين درخت زيتوني كه جاي آن بين زمين باير شام يا بيت لاها و بين قريه ي (حرستا) " 2 " است ببندند. عمرو گفت: ما عرض كرديم: يا رسول الله ما درخت زيتوني را در آنجا نمي بينيم؟ فرمود: تا آن موقعي كه افراد آن پرچم به آنجا بيايند, آن درخت خواهد روئيد .
اين حديث را نعيم بن حماد در كتاب فتن خود نقل نموده و به دنبال آن گفته است ابوعبدالله آدم گفته است, اين حديث را عبدالرحمن بن سلمان روايت كرده و گفته است كه: اهل دومين پرچم سياه كه بر پرچمهاي سياه اولي خروج مي كنند وسائط نقليه و يا مركبهاي سواري خود را در كنار آن درخت متوقف مي سازند.
مؤلف گويد: بدون ترديد مراد از اين پرچم همان پرچم سيد خراساني مشهور است و بنا بگفته ي نعيم بن حماد چنانچه اين حديث درست باشد, و جزء وقايع گذشته به
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
پاورقي
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
1- فتن نعيم بن حماد, خطي, لوحه ي 85 و الملاحم و الفتن ص 54 باب 101 با اندكي اختلاف
2- (حرستا) ده بزرگ آبادي است كه در وسط باغستانهاي شام در دمشق واقع شده, و بين آن و دمشق, بيشتر از يكفرسخ است و بر سر راه (حمص) قرار دارد به كتاب (معجم البلدان) ج 2 ص 241 طبع بيروت, ماده حرستا مراجعه فرمائيد
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
حساب نيايد, و مراد از آن پرچمهاي سياه هم اهل دومين پرچمهاي سياه باشند, همانگونه كه در حديث پيشين گفتيم ايرانيان پس از انقلاب اسلامي و سركوبي متجاوزين عراقي, و شكست لشكريان سفياني در كوفه به سرزمين شام نيز قدم خواهند گذاشت و همانطوري كه يكي از هدفهاي اصلي آنان در جنگ براي شكست دشمن, ورود بخاك عراق است, بنا با مصالحي كه ايجاب مي كند يا به جهت ضرورتهاي جنگي و يا به خاطر حوادث و پيشامدهائي كه براي آنان رخ مي دهد به طرف شام نيز خواهند رفت.
و اين حركت بسوي شام نيز ظاهرا بخاطر همان آزادي قدس و فتح بيت المقدس, و يا مبارزه با سفياني دوم است, و بهر حال جريان حركت آنان بسوي شام در روايات زيادي آمده است