از جمله ي علائمي كه در خطبه ي مورد بحث ذكر شده است كشته شدن نفس زكيه يعني: انساني پاكدل, با هفتاد نفر از مردان پاك و صالح در پشت كوفه يعني: در نجف اشرف است, چه آنكه در بيشتر اخبار پشت كوفه به نجف اشرف تعبير شده است.
و اين نفس زكيه, گرچه معلوم نيست كه چه كسي است ولي از ظاهر خبري كه درباره ي او نقل شده معلوم مي شود كه او سيدي بزرگوار و از اهل علم و فضل و از افراد مشهور و معروف است و به همين لحاظ هم مخصوصا اميرالمؤمنين عليه السلام به كشته شدن او اشاره فرمود و قتل وي را از جمله ي علائم قلمداد نموده است.
و شايد هفتاد نفري كه با وي به شهادت مي رسند همگي از اهل علم و اشخاص دانشور و مردان مؤمن و متدين و خداجوي باشند. و اين نفس زكيه چنانچه قبلا هم در بخش اول تحت عنوان علائم حتميه نفس زكيه تذكر داده ايم غير از نفس زكيه اي است كه نامش (محمد بن الحسن) است و پيش از ظهور ولي عصر- عجل الله تعالي فرجه- با فاصله ي پانزده روز در بين ركن و مقام به شهادت مي رسد.
زيرا نفس زكيه اي كه در مكه به شهادت مي رسد, شهادت وي از علائم نزديك به ظهور است و شهادت نفس زكيه اي كه در نجف اشرف واقع مي شود مدتي پيش از زمان ظهور حضرت است, و از برخي از اخبار چنين استفاده مي شود كه قتل نفس زكيه اي كه در نجف اشرف انجام مي شود و هفتاد نفر از مردان پاك نيز همراه او كشته مي شوند بوسيله ي (سفياني اول) صورت مي پذيرد.
و البته امكان هم دارد كه بوسيله ي سفياني دوم انجام شود و او يكي از افراد سرشناس را دستگير كند و او را با هفتاد نفر از اهل علم, همگي يكجا به قتل برساند, ولي به حسب ظاهر آنچه از بيشتر اخبار فهميده مي شود شهادت نفس زكيه با هفتاد نفر از صلحاء در نجف اشرف از كارهاي زشت و ناستوده ي سفياني اول است