با توجه به اينكه هر قوم و ملتي در هر عصر و زماني طبق سنت معمول داراي نشانه ي مخصوصي بوده است, اگر روايات را ملاحظه كنيم, مي بينيم كه رهبران ديني و پيشوايان مذهبي از حركت گروهي خبر داده اند كه داراي پرچم هاي سياه مي باشند و از آن, بعنوان رايات سود ياد شده است, اين پرچم ها, همين پرچم هاي سياه معمولي فعلي شيعيان است و همين پرچمهاست كه نشانه ي استقلال, و رمز آزادي و مظهر توان و نيرومندي اين گروه مخلص و فداكار و حقيقت خواه است.و باز همين پرچمهاست كه علاوه بر آنكه يكي از نشانه هاي بارز عزاداري شيعيان و علامت غمگساري آنان بر شهداي گلگون كفن كربلا و نكوهش بر بني اميه و همه ي جنايتكاران و ستم پيشگان در طول تاريخ بشريت بشمار مي رود (و در ايام عزاداري و سوگواري سرور شهيدان و رهبر آزادمردان جهان حضرت حسين بن علي عليه السلام در هر شهر و روستا, و بر سر هر كوي و برزن, و سر در خانه ها, مساجد, حسينيه ها, تكايا, و در گوشه و كنار خيابانها نصب مي گردد و شيعيان راستين حسين عليه السلام بدينوسيله شدت حزن و اندوه خود را با نصب آنها به جهانيان, اعلام مي كنند) در روايات اسلامي, نموداري از حركت انقلابي تشيع, و علامت روياروئيشان با كفر جهاني معرفي گرديده است. البته اين درست است كه اين پرچمها با اين كيفيت, و يا رنگ خاص, در دوران رسالت پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله و يا زمان برخي از أئمه ي معصومين عليهم السلام وجود نداشته است, ولي از آنجا كه شخص رسول اكرم صلي الله عليه و اله و جانشينان معصوم آنحضرت پيوسته با عالم غيب در ارتباط بوده و بر اثر وحي و نبوت و احراز مقام امامت و ولايت از حقيقت و آينده جهان ترسيم روشني داشته اند. لذا از آينده ي درخشان ملتي كه شعار آنها پرچم هاي سياه بوده و براي احقاق حق و برانداختن نظام ظلم و ستم و احياء مذهب خود در آينده قيام خواهند كرد, خبر داده و مسلمانان را از حركت انقلابي چنين مردمي كه پس از گذشت ساليان درازي پيدا خواهند شد, و زمينه ساز حكومت جهاني حضرت مهدي عليه السلام خواهند بود, با اطلاع ساخته, و شعار مخصوص آنان را كه همان پرچم هاي سياه بوده است به جهانيان گوشزد فرموده اند. به هر حال در اين زمينه روايات فراواني در كتب معتبره ي شيعه و سني موجود است كه براي نمونه تنها به ذكر 2 حديث اكتفا نموده و توضيح بيشتر را به موضوعي كه تحت عنوان قيام زمينه سازان دولت مهدي عليه السلام از مشرق آغاز مي شود ارجاع مي دهيم و اينك 2 حديث ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● 1- متقي هندي در كتاب كنزالعمال درباره ي (صاحبان پرچمهاي سياه) كه با لشكريان سفياني مواجه مي گردند و آنها را در جنگ, شكست مي دهند, در ضمن يك خطبه ي مفصل و طولاني از اميرالمؤمنين عليه السلام چنين آورده است: فيبعث عليه فتي من قبل المشرق يدعو الي أهل بيت النبي صلي الله عليه و اله هم أصحاب الرايات السود و المستضعفون, فيعزهم الله و ينزل عليهم النصر, فلا يقاتلهم أحد الا هزموه . " 1 ". آنگاه جوانمرد آزاده اي كه مردم را به سوي اهل بيت پيغمبر دعوت مي كند, از طرف مشرق بر عليه سفياني برانگيخته مي شود, و آنان (يعني: مردم مشرق زمين) صاحبان پرچم هاي سياه, و مردم مستضعفي هستند كه خداوند به آنها قدرت و عظمت و نيرو مي بخشد, و آنان را پيروز مي گرداند. هيچكس با آنها نمي جنگد مگر آنكه آنان او را شكست مي دهند. ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● 2- محمد بن ابراهيم نعماني در كتاب غيبت نعماني و مرحوم علامه مجلسي در كتاب بحارالانوار روايت كرده اند كه: ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● پاورقي ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● 1- كنزالعمال ج 14, ص 597 ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● از كعب الاحبار, روايت شده است كه در ضمن حديثي نسبتا مفصل گفت: حضرت قائم - عجل الله تعالي فرجه - از نسل علي عليه السلام است, براي او غيبتي است مانند غيبت يوسف, و بازگشتي است مانند بازگشت عيسي بن مريم عيله السلام و پس از آنكه مدتي غايب شده باشد ظاهر مي شود, در وقتي كه ستاره ي سرخ و يا ستاره ي ديگري طلوع كرده و زوراء كه (شهر ري) است خراب شده و مزوره كه بغداد است خسف و نگونسار گرديده و سفياني خروج نموده, و جنگ ميان فرزندان عباس (يعني بني العباس) و جوانان ارمنيه و آذربايجان درگرفته باشد و آن جنگي است كه هزاران هزار كشته دارد و هر كسي دست بر قبضه ي شمشير جواهرنشان (و آشكار) دارد, و جنگ بسيار بزرگي است كه پرچم هاي سياه در آن در اهتزاز است و آن جنگ, همان جنگي است كه مرگ سرخ (يعني كشتن و كشته شدن با وسايل مدرن جنگي) را به مردم بشارت مي دهد, و با طاعون خطرناك آميخته است. " 1 " ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●