در اين دو روايت هم نام مشرق, و هم نام خراسان ديده مي شود و رسول گرامي صلي الله عليه و اله با دو تعبير مختلف, آنهم از يك جا و يك مكان و يك سرزمين, از قيام اسلامي گروهي در آخرالزمان پيش از انقلاب جهاني مهدي موعود -عجل الله تعالي فرجه- خبر داده است. ممكن است در بدو امر تصور شود كه مشرق و خراسان دو جاي مختلف و دو سرزمين متفاوت است ولي با اندكي نظر و تأمل در ساير احاديث, اين معنا بخوبي روشن مي شود كه هر دوي آنها يكي است و بين اين دو كلمه تفاوتي وجود ندارد. ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● توضيح آن اينكه: مشرق بر وزن مسجد- اسم مكان است و همانگونه كه اهل لغت گفته اند: مشرق عبارت است از محل طلوع آفتاب, و آن طرفي كه آفتاب از آنجا طلوع مي كند. " 1 ". بنابراين با توجه به اينكه علاوه بر لفظ مشرق كلمه ي خراسان نيز در احاديث فراواني كه در مورد زمينه سازان دولت مهدي عليه السلام آمده است و سرزمين خراسان, پيوسته جزء خاك ايران و از نقاط بسيار حساس و مركزي اين مرز و بوم بشمار مي رفته, و در طرف شرقي كشور پهناور ايران واقع شده, و در زمانهاي گذشته منطقه اي آباد و آزاد و وسيع, و سرزمين گسترده اي بوده, و شهرت فوق العاده و بسزائي داشته, و همواره جزء مناطق مركزي ايران بحساب مي آمده, و خود ايران هم از بلاد شرق, و خاورميانه و نسبت به عربستان و شامات و عراق, و برخي ديگر از سرزمينهاي عربي خاورميانه در جانب شرقي اين كشورها قرار گرفته, و اضافه ي بر همه ي اينها شخص رسول اكرم عليهماالسلام نيز در ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● پاورقي ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● 1- مفردات راغب, و لسان العرب, ماده شرق و فرهنگ عميد ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● عربستان و حجاز زندگي مي كرده است, معلوم مي شود كه مقصود روايات هم از كلمه ي مشرق و هم از كلمه ي خراسان , كشور ايران است. زيرا چنانچه هدف اينگونه روايات از كلمه ي (مشرق) كليه ي مناطق شرقي تا سرحد چين, مراد باشد در اين صورت تصريح برخي از روايات كه مي گويد: حركت پرچم هاي سياه از خراسان خواهد بود, بي معنا و بي فايده است و اگر هدف روايات, از كلمه ي (مشرق), كشور اسلامي ايران باشد فقط در اينصورت با كلمه ي خراسان قابل جمع خواهد بود. و بايد گفت مراد از خراسان نيز كشور ايران بوده است نه استان خراسان فعلي (چنانكه برخي تصور كرده اند كه مراد از خراسان همين خراسان و شهر مقدس مشهد است, و عقيده دارند كه قيام سيد حسني بايد از همين شهر مقدس باشد) و مي گويند كه او حتما بايد از همين سرزمين خراسان فعلي با پرچم هاي سياه بيايد. بنابراين, هر چند كه ممكن است حركت سپاه و لشكر و اعزام و نيرو و محل تجمع افراد و به اهتزاز درآمدن پرچم هاي سياه و همچنين تعداد قابل توجهي از افراد سپاه و ارتش و رؤساء كشور از همين منطقه ي خاص خراسان صورت پذيرد, ولي بطور مسلم, هدف روايات از ذكر نام خراسان عين خراسان فعلي و شهر مقدس مشهد نيست. و بگونه اي كه در آينده, ثابت خواهيم نمود به حسب روايات, و تحقيق پژوهشگراني كه از مدتها پيش, به دنبال شناخت سيد حسني و يا هاشمي خراساني بوده اند (قيام زمينه سازان دولت مهدي عليه السلام) از نفس خراسان نيست. و بهرحال حقيقت و واقعيت اين مطلب در هنگام نقل روايات مربوطه بخواست خدا واضحتر و روشنتر خواهد گشت. اينك براي شناخت موقعيت جغرافيايي خراسان, و اينكه معلوم شود هدف روايات از خراسان كشور ايران است, لازم است نخست جغرافياي تاريخي ايران قديم را مورد بررسي قرار داده و سپس به گفتار پژوهشگران و صاحب نظراني كه پيرامون منطقه ي جغرافيايي خراسان تحقيق كرده اند بپردازيم تا واقعيت گفته هاي پيشين بطور مستدل روشن شود. ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●● ●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●●●••▪▪····▪▪••●●