محمد بن ابراهيم نعماني در كتاب غيبت نعماني در مورد خروج كساني كه از مشرق قيام مي كنند و خواستار حقند ولي حق را به آنها نمي دهند و آنها مي جنگند تا اينكه پيروز مي شوند و سپس زمان امور خود را به دست حضرت صاحب الامر عليه السلام مي سپارند, در روايتي از ابي خالد كابلي از حضرت ابوجعفر امام محمدباقر عليه السلام چنين نقل كرده است كه آن حضرت فرمود:
كأني بقوم قد خرجوا بالمشرق يطلبون الحق فلا يعطونه, ثم يطلبونه فلا يعطونه, فاذا رأوا ذلك وضعوا سيوفهم علي عواتقهم فيعطون ما سألوه فلا يقبلونه حتي يقوموا, و لا يدفعونها الا الي صاحبكم, قتلاهم شهداء أما اني لو أدركت ذلك لاستبقيت نفسي لصاحب هذا الأمر . " 1 ".
گوئي هم اكنون من گروهي را با چشم خود مي بينم كه از مشرق (خاور) قيام كرده اند و خواستار حقند ولي آن را به آنها نمي دهند, سپس باز حقشان را مي طلبند ولي به آنان داده نمي شود و چون چنان ديدند اسلحه هاي خود را بر
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
پاورقي
1- غيبت نعماني, ص 273 حديث 50 و بحارالانوار ح 52 ص 243 حديث 116
◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄◄►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►►
مي گيرند و بر گردنهايشان مي گذارند, اين وقت آنچه را كه مي خواستند به آنها داده مي شود ولي آن طايفه ديگر نمي پذيرند تا اينكه قيام مي كنند و كارشان رونق مي گيرد, و آنان آن را به كسي نخواهند داد مگر به صاحب شما (يعني: حضرت صاحب الامر عليه السلام) و كشته شدگانشان شهيدند. آگاه باش كه اگر من آن روز را درك مي نمودم خود را براي صاحب اين امر (يعني حضرت ولي عصر -عجل الله تعالي فرجه-) نگه مي داشتم.
اين روايت با همه ي اختصارش از هيچ چيز فروگذار ننموده و تمامي آنچه را كه در روايات رسول خدا صلي الله عليه و آله پيرامون خروج پرچم هاي سياه, و مطالبه ي حق و قيام كردن و جنگيدن و زمينه سازي حكومت جهاني مهدي عليه السلام آمده است همگي, در خود جمع نموده و جاي هيچگونه شك و شبهه اي براي كسي كه طالب حق و جوياي يقين باشد باقي نگذاشته است و تمام درهاي شك و ترديد را بسته است و امام عليه السلام حقانيت قيام اين گروه و زمينه ساز بودن حكومت آنان را براي برپايي حكومت عدل (الله) در كمال صراحت بيان فرموده, و بطور ضمني به راوي خبر نيز فهمانده است كه انقلاب كنندگان و زمينه سازان حكومت جهاني حضرت مهدي عليه السلام شيعه هستند و چون قيامشان براي حق و ياري دين و زنده ساختن احكام شريعت سيدالمرسلين است, لذا كشته شدگان آنها نيز شهيدند.
ناظم الاسلام كرماني, در كتاب علائم الظهور صفحه ي 97 پس از آنكه حديث مزبور را از ابي خالد كابلي نقل كرده و با كمال صراحت لفظ (مشرق) را به (ايران) ترجمه نموده است به دنبال آن چنين مي گويد:
(در اين خبر لفظ مشرق را به ايران ترجمه نمودم بعلت آنكه امام عليه السلام مي فرمايد آنچه از اين گروه كشته مي شوند, شهيد شده اند و اين جمله قرينه, و بلكه صريح است به آنكه مراد از مشرق آن مشرقي است كه شيعيانش در آنجا مي باشند و همچنين اطلاق لفظ مشرق در اخبار بر مشرق فرات بسيار شده است